Home » Știință » Eșecul misiunii Luna-25, un pas înapoi pentru ambițiile spațiale ale Rusiei

Eșecul misiunii Luna-25, un pas înapoi pentru ambițiile spațiale ale Rusiei

Lansarea misiunii Luna-25. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 26.08.2023

La finalul lunii august 2023, sonda Luna-25 a Rusiei s-a prăbușit pe Lună după ce a intrat necontrolat pe orbită.

Misiunea a fost prima din ultimii 47 de ani în care Rusia a încercat să atingă suprafața satelitului natural al Pământului.

Cu o zi înainte de prăbușire, Roscosmos a anunțat că a avut loc o „situație anormală” în timp ce controlorii misiunii încercau să transfere nava pe orbită înainte de aselenizare.

Rusia nu a mai încercat o misiune pe Lună din 1976

Rusia nu a mai încercat o misiune pe Lună de la Luna-24 din 1976, atunci când Leonid Brejnev era la cârma Kremlinului.

Rusia încerca să ajungă la polul sudic selenar, o regiune nemaiexplorată despre care oamenii de știință cred că ar ascunde cantități vaste de apă înghețată, o resursă importantă pentru viitoarele misiuni spațiale cu echipaj uman.

Savanții cred că Luna noastră s-a format în urmă cu 4,51 miliarde de ani, la puțin timp după Sistemul Solar, atunci când un obiect de mărimea lui Marte s-a izbit de Pământ și a rupt o bucată din planeta noastră.

Ce a spus primul român ajuns în spațiu despre eșecul Rusiei?

Luna a continuat apoi să fie bombardată de obiecte spațiale timp de aproximativ 200 de milioane de ani.

Dumitru Prunariu, primul român ajuns în spațiu, a declarat pentru DESCOPERĂ.ro că era „optimist” în privința misiunii Luna-25 a Rusiei.

„Rusia nu mai are specialiștii din perioada de glorie a primelor zboruri cosmice. Conducerea activităților cosmice a fost politizată, nu mai e rezervată adevăraților specialiști, cum au fost Koroliov sau Glushko care erau somități în domeniu. Rezultatul este că nu a mai fost realizat un program spațial semnificativ, comparabil cu al SUA sau China, iar eșecurile au ajuns să facă și ele parte din noul peisaj cosmic rusesc. O competență dezvoltată permanent a rămas în domeniul stațiilor spațiale circumterestre, cum este și Stația Cosmică Internațională. Referitor la Luna și Rusia (respectiv URSS), ultima sondă care a funcționat efectiv pe satelitul natural al Pământului a fost exploatată acum 50 de ani. Specialiștii care au realizat-o au dispărut demult sau nu mai sunt în activitate, iar cei noi învață acum din erori”, a declarat Dumitru Prunariu pentru DESCOPERĂ.ro.

Incidentul marchează un eșec considerabil

Incidentul marchează un eșec considerabil pentru programul spațial al Rusiei și încercarea de a-l reînvia după prestigiul din zilele Uniunii Sovietice.

Agenția spațială de stat Roscosmos a transmis că a pierdut contactul cu nava Luna-25, după ce o problemă a apărut înainte de manevrele pregătite pentru aselenizare.

„Aparatul s-a deplasat pe orbită imprevizibilă și a încetat să mai existe în urma unei coliziuni cu suprafața Lunii”, a anunțat Roscosmos într-un comunicat.

Agenția spațială a Rusiei a mai transmis că o comisie a fost formată pentru a investiga motivele pentru care nava Luna-25 a fost pierdută.

Oamenii de știință ruși s-au plâns în repetate rânduri

Pavel Luzin, expert în programul spațial rusesc, a declarat înainte de misiune că Rusia avea nevoie ca Luna-25 „să demonstreze că este capabilă de ceva chiar și fără Occident”.

Potrivit presei occidentale, oamenii de știință ruși s-au plâns în repetate rânduri că programul spațial a fost slăbit din cauza corupției, coordonatorilor slabi care au așteptări nerealiste și a declinului sistemului educațional științific al Rusiei după era sovietică.

Vitaly Egorov, un analist spațial rus, a spus pentru Associated Press că, în ciuda prăbușirii, misiunea a avut și câteva succese.

„Luna-25 a avut un progres important”

„Luna-25 a avut un progres important. A zburat spre Lună, a efectuat o corecție orbitală și a testat electronicele și instrumentele științifice de la bord. A reușit chiar să colecteze date științifice în timpul zborului și de pe orbita lunară. A trimis, de asemenea, fotografii cu Luna. Cosmonautica Rusiei nu era la acest nivel înainte”, a declarat analistul.

De menționat este totuși că au trecut aproape 50 de ani de la ultima misiune a Rusiei pe Lună, iar succesele menționate de analist par destul de modeste, așa cum a remarcat chiar și Dumitru Prunariu pentru DESCOPERĂ.ro.

Prima misiune a Rusiei pe Lună din ultimii 47 de ani

„Regret eșecul misiunii Luna-25. Ar fi adus elemente noi și importante în eforturile multinaționale accelerate acum de explorare și exploatare în scopuri pașnice a Lunii”, a adăugat singurul cosmonaut român.

Prima misiune a Rusiei pe Lună din ultimii 47 de ani a eșuat după ce nava spațială Luna-25 a intrat necontrolat pe orbită și s-a izbit de suprafața satelitului natural al Pământului.

Un cercetător rus de top, implicat în misiunea eșuată Luna-25, dus de urgență la spital

Dumitru Prunariu regretă eșecul misiunii Luna-25 a Rusiei. „Adevărul este că eram optimist”

Misiune eșuată! Sonda Rusiei Luna-25 s-a prăbușit pe Lună

Primele imagini trimise de sonda rusească Luna-25 în drumul său spre Lună

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?
Planta care ar putea încetini îmbătrânirea și reduce riscul de Alzheimer